Baltic Circle

International Theatre Festival

egen kalender (0)

Baltic Circle rekommenderar

Outi Pieski: Čuolmmadit
12.09.2018-06.01.2019 EMMA – Esbo Moderna Konstmuseum (Flitarvägen 5, Hagalund, Esbo)

Bild: Ari Karttunen / EMMA

Outi Pieski (f. 1973) har blivit känd för sina varsamt effektfulla installationer och sina detaljrika målningar, ofta med utgångspunkt i aktuella teman. Pieski har samisk bakgrund och behandlar i sina verk främst just frågor med anknytning till den samiska kulturen. Centrala motiv i hennes konst är därför samernas historia och framtid, ursprungsfolkens rättigheter, naturrelationen och hållbar utveckling. Utmärkande för Pieskis arbete är en stark vilja att påverka, och hon försöker skapa förändring också via olika samarbetsproduktion

Utställningens namn, Čuolmmadit, är nordsamiska och betyder ”knyta många knutar”. Namnet refererar dels till installationen med knutna trådar som breder ut sig i utställningslokalen, dels till samisk hantverksteknik som Pieski använder i många verk. Användning av former, färger och metoder från traditionellt samiskt hantverk kräver sådana färdigheter som fallit i glömska i och med kolonisationen, samtidigt som det skapar möjligheter att utforska och levandegöra den egna kulturen.

Utställningen ingår i det pris som Pieski 2017 tilldelades av Finlands Konstakademi, som också är medproducent för utställningen.

Finlands konstakademis pris utdelas till en finländsk konstnär som är på toppen i sitt skapande och vars produktion förtjänar större synlighet och erkännande. Ett viktigt kriterium är också att konstnären som belönas väcker intresse internationellt. Priset utdelades för första gången år 2013 till Tuomas A. Laitinen och 2015 till Camilla Vuorenmaa. Priset förverkligas i samarbete med EMMA – Esbo moderna konstmuseum via en publikation samt en soloutställning.

www.emmamuseum.fi/sv/outi_pieski

 

Vincent Roumagnac and Emmanuelle Chiappone-Piriou + Guests*: weS.A.N.K. ”Deep Stage As…” or 161 prototypes of the stage of the future
14.11. – 18.11.   15:00-21:00 Vapaan taiteen tila (Vilhelmsbergsgränd 15-16, 00500, Helsingfors)

The weSANK research project emerged from director-researcher Vincent Roumagnac’s dialogue with architect-researcher Emmanuelle Chiappone-Piriou on the encounter of scenic thinking and proto-architecture. Together they have designed and implemented a two-year experimental project on ”prototyping the stage of the future”.

Via five collaborative sessions, in Tokyo, Paris, Helsinki, Barcelona and Daegu, together with artists and architects invited locally, they carried out the performative design and production of those prototypes. From general themes – including stage, architecture and  time ecology, big data and post-industrial landscapes, dystopian narratives and daily rituals, networks, climate, memory, energy and affect… – the spontaneous conceptualization and manufacture of prototypes sought to explore our techno-sensitive and geographical conditions and, from this perspective, to coalesce physical and informational objects with a scenic dimension. weSANK Deep Stage As… is the final staging in Helsinki of the whole research project.

Staged/Installed outcome of the two-year research project weS.A.N.K. (Speculative Architecture of Neganthroposcenic Kronotopias) + second and last examined artistic part of Vincent Roumagnac’s artistic research doctorate Deepening the Stage: Neganthroposcenic Chronotopias and Hyperdramatic Theatre (Tutke/Performing Arts Research Centre – Theatre Academy/Uniarts Helsinki).

* weSANK Guests : Simo Kellokumpu, Josselin Vamour, Yusuke Kamata, Guillaume Aubry, Carolina E. Santo, Anne-Valérie Gasc, Emmanuel Guez, Laura Gozlan, Icinori, Sébastien Martinez Barat & Benjamin Lafore, Aurélie Pétrel, Florian Sumi, Aurélien Vernant, Outi Condit, Henna-Riikka Halonen, Edvine Larssen, Maiju Loukola,Tuomo Rainio, Aida Salán Sierra, Begüm Erciyas, Lys Villalba, Cris Argüelles, Edouard Cabay, Mireia C. Saladrigues, Marc Salicrú Julià, Nacho De Antonio, Rumen Rachev and Woojin Kim.

weSANK research project is supported by UNIARTS Helsinki and Tutke/Performing Arts Research Centre/ UNIARTS Helsinki and Roumagnac’s artistic research is supported by KONE Foundation

https://www.researchcatalogue.net/view/437855/437856

https://vincentroumagnac.com/

 

Performance Pedagogy: Research Day III
16.11. from 9:30am to 6pm Konstuniversitetets teaterhögskolan, Auditorium 1 (Aspnäsgatan 6, 00530 Helsingfors)

The research project ”How to do things with performance?” organises a third research day focusing on performance pedagogy with professor Gavin Butt as key note speaker on 16 November 2018 at University of the Arts Theatre Academy.

What are the pedagogical dimensions of performance? What can be done for, in, and with performance in a pedagogical situation and what could pedagogy give to performance practice? If performance is a site for learning, how does learning take place in it?
 
Our key note speaker, professor Gavin Butt, is a transdisciplinary scholar working across the areas of performance studies, queer studies, visual culture, and popular music. Butt was the co-director of Performance Matters (2009-2013), a creative research project funded by the Arts and Humanities Research Council, bringing together artists, curators, activists, performance organizers, and academics to investigate the cultural value of performance. 
 
We invite everybody interested in the connections of pedagogy and performance art, live art, performance-as-research, research on and in performance, or performance studies to debate these questions and ponder how pedagogy and performance are entangled. How and in what way are things done with performance pedagogy?
 
Organisers: Annette Arlander, Hanna Järvinen, Tero Nauha and Pilvi Porkola /  The research project ”How to do things with performance?”
Enroll in here!