Baltic Circle

International Theatre Festival

oma kalenteri (0)

Baltic Circle suosittelee

Outi Pieski: Čuolmmadit
12.09.2018-06.01.2019 EMMA – Espoon modernin taiteen museo (Ahertajantie 5, Tapiola, Espoo)

Kuva: Ari Karttunen / EMMA

Outi Pieski (s. 1973) tunnetaan herkän vaikuttavista tilateoksistaan ja yksityiskohtaisista maalauksistaan, joiden taustalla on ajankohtaisia teemoja. Saamelaistaustaisen Pieskin taiteen keskeisiä aiheita ovat saamelaisten historia ja tulevaisuus, alkuperäiskansojen oikeudet, suhde luontoon sekä kestävä kehitys. Taiteilijan työskentelyä leimaa voimakas halu vaikuttaa ja hän pyrkii aikaansaamaan muutosta myös erilaisin yhteistyöprojektein.

Näyttelyn nimi on pohjoissaamea ja se tarkoittaa suomeksi ”solmia useita solmuja”. Nimi viittaa paitsi näyttelytilan vallanneeseen, langoista solmittuun tilateokseen myös saamenkäsityön tekniikoihin, joita Pieski hyödyntää useissa teoksissaan. Saamelaiseen käsityöperinteeseen liittyvien muotojen, värien ja menetelmien käyttö edellyttää kolonisaation myötä unohdettujen taitojen opettelua sekä mahdollistaa oman kulttuurin tutkimisen ja eläväksi tekemisen.

Näyttely on osa taiteilijan vuonna 2017 Suomen Taideakatemialta saamaa palkintoa ja se on toteutettu yhteistyössä Suomen Taideakatemian kanssa.

Suomen Taideakatemian palkinto myönnetään hyvässä luomisvireessä olevalle suomalaiselle taiteilijalle, jonka tuotanto ansaitsee laajempaa näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tärkeänä kriteerinä pidetään myös palkittavan taiteilijan kansainvälistä kiinnostavuutta. Palkintoon kuuluu näyttely EMMAssa ja taiteilijajulkaisu. Aiempia palkinnon saaneita ovat Tuomas A. Laitinen vuonna 2013 ja vuonna 2015 Camilla Vuorenmaa.

www.emmamuseum.fi/outi_pieski

 

Vincent Roumagnac and Emmanuelle Chiappone-Piriou + Guests*: weS.A.N.K. ”Deep Stage As…” or 161 prototypes of the stage of the future
14.11. – 18.11.  klo 15:00-21:00 Vapaan taiteen tila (Vilhonvuorenkuja 15-16, 00500, Helsinki)

weSANK on ohjaaja-tutkija Vincent Roumagnacin ja arkkitehti-tutkija Emmanuelle Chiappone-Pirioun näyttämöllistä ajattelua ja proto-arkkitehtuuria käsittelevästä dialogista esiin noussut taiteellinen tutkimusprojekti. Roumagnac ja Chiappone-Piriou ovat viimeisen kahden vuoden aikana toteuttaneet kokeilevaa projektia, joka havainnollistaa tulevaisuuden näyttämön prototyyppejä ja niiden performatiivista designia.

Projekti on toteutunut viitenä tapahtumana Tokiossa, Pariisissa, Helsingissä, Barcelonassa, ja Daegussa yhteistyössä kutsuttujen paikallisten taiteilijoiden ja arkkitehtien kanssa. Tapahtumia pohjustivat yleiset teemat kuten näyttämön, arkkitehtuurin ja ajan ekologian suhteet, big data ja jälkiteolliset maisemat, dystooppiset narratiivit ja arkiset rituaalit, sekä termit kuten verkosto, ilmasto, muisti, energia ja affekti. Näistä lähtökohdista käsin projekti tutkii miten näyttämöllinen ulottuvuus toimii spontaanissa prototyyppien valmistamisessa ja konseptualisoinnissa edellä mainituissa maantieteellisissä ja teknosensitiivisissä olosuhteissa. weSANK Deep Stage As… –projektin esille asettaminen Helsingissä on projektin viimeinen vaihe.

weS.A.N.K (Speculative Architecture of Neganthroposcenic Kronotopias) taiteellisen tutkimusprojektin installaatio ja esillepano + Vincent Roumagnacin tohtorintutkintoon johtavan taiteellisen tutkimusprojektin Deepening the Stage: Neganthroposcenic Chronotopias and Hyperdramatic Theatre toinen ja viimeinen tarkastettava taiteellinen osa. (Tutke, Esittävän taiteen tutkimuskeskus, Teatterikorkeakoulu/Uniarts Helsinki)

we* weSANK vierailijat : Simo Kellokumpu, Josselin Vamour, Yusuke Kamata, Guillaume Aubry, Carolina E. Santo, Anne-Valérie Gasc, Emmanuel Guez, Laura Gozlan, Icinori, Sébastien Martinez Barat & Benjamin Lafore, Aurélie Pétrel, Florian Sumi, Aurélien Vernant, Outi Condit, Henna-Riikka Halonen, Edvine Larssen, Maiju Loukola,Tuomo Rainio, Aida Salán Sierra, Begüm Erciyas, Lys Villalba, Cris Argüelles, Edouard Cabay, Mireia C. Saladrigues, Marc Salicrú Julià, Nacho De Antonio, Rumen Rachev and Woojin Kim.

weSANK tutkimusprojektia ovat tukeneet Taideyliopisto ja Esittävien taiteiden tutkimuskeskus, Tutke, ja Roumagnacin tohtorintutkintoon johtavaa taiteellista tutkimusprojektia tukee Koneen Säätiö  

https://www.researchcatalogue.net/view/437855/437856

https://vincentroumagnac.com/

 

Performance PedagogyResearch Day III

16.11. from 9:30am to 6pm Taideyliopiston teatterikorkeakoulu, Auditorio 1 (Haapaniemenkatu 6, 00530, Helsinki)

The research project ”How to do things with performance?” organises a third research day focusing on performance pedagogy with professor Gavin Butt as key note speaker on 16 November 2018 at University of the Arts Theatre Academy.

What are the pedagogical dimensions of performance? What can be done for, in, and with performance in a pedagogical situation and what could pedagogy give to performance practice? If performance is a site for learning, how does learning take place in it?

Our key note speaker, professor Gavin Butt, is a transdisciplinary scholar working across the areas of performance studies, queer studies, visual culture, and popular music. Butt was the co-director of Performance Matters (2009-2013), a creative research project funded by the Arts and Humanities Research Council, bringing together artists, curators, activists, performance organizers, and academics to investigate the cultural value of performance.

 

We invite everybody interested in the connections of pedagogy and performance art, live art, performance-as-research, research on and in performance, or performance studies to debate these questions and ponder how pedagogy and performance are entangled. How and in what way are things done with performance pedagogy?

Organisers: Annette Arlander, Hanna Järvinen, Tero Nauha and Pilvi Porkola /  The research project ”How to do things with performance?”

Enroll in here!