Jos haluaa katsoa valoon, pitää ensin pyykiä silmänsä*

Sininen tausta, jossa on valkoisella piirretty kolme kuvaa silmästä. Yksi silmistä kyynelehtii.

Kuvitus: Nina Grönlund, Pauliina Nykänen & Kaarina Tammisto / Baltic Circle 2017

100-vuotiaalla Suomella on roska silmässä. Se on rakentanut myytin yhden kulttuurin suomalaisuudesta väkivaltaisen ulossulkemisen kautta; kieltämällä saamelais- ja romaniväestöiltä yhtäläiset oikeudet ja pakottamalla heidät sulautumaan valkoiseen valtaväestöön. Myytti on rakennettu systemaattisesti ja istutettu syvälle suomalaisiin valtarakenteisiin kuten eri instituutioihin ja mediaan – eikä vähiten taiteessa ja kulttuurissa. Se elää rakenteiden sisällä ja muuttuu ajan myötä näkymättömäksi, valkoisuuden normiksi.

Samaan myyttiin nojaa nykypäivän rasismi, jossa mustia ja ruskeita suomalaisia vähätellään ja uhkaillaan julkisessa tilassa tai hiljennetään mediatilassa. Ulossulkemiselle perustuu myös rakenteellinen rasismi, jossa ihonvärin tai nimen perusteella evätään pääsy instituutioihin ja työpaikkoihin, tai jossa tietyiltä ihmisryhmiltä ja kansalaisuuksilta viedään perustuslailliset ihmisoikeudet. Täällä on iät ja ajat asunut ”eri sukuista ja eri kielistä kansaa”** ja tulee vastakin  asumaan. Voidaksemme elää yhdessä ja nähdä kirkkaasti, tuo myytti suomalaisesta yhtenäiskulttuurista on purettava.

Tänä vuonna Baltic Circle toimii alustana keskustelulle alkuperäiskansaoikeuksista ja alkuperäiskansojen itsehallinnosta. Kulttuurisesta kansanmurhasta. Maa- ja vesioikeuksista. Ilmastonmuutoksesta ja sen korjaamisesta. Ekosysteemien ja ihmisten elpymisestä. Kansakunnan mahdollisuudesta muuttua. Pauliina Feodoroffin kuratoima Ensimmäiset kansat -ohjelmakokonaisuus kutsuu kipeän aiheen – suomalaisen kolonialismin – äärelle.

Festivaalin taiteilijat tekevät tarkkoja havaintoja maailmasta (ja mahdollisista maailmoista), herkin aistein. He vievät meidät minuuden syntysijoille (Pauliina Feodoroff, Maryan Abdulkarim, S. Nousiainen), vaiettuihin julmuuksiin (Michiel Brouwer & Anders Sunna) ja aidatun Euroopan rajavyöhykkeille (Rima Najdi). He sekä murskaavat sydämemme että täyttävät ne riemulla (Motus). He valmistavat meille matkan kuolemanjälkeiseen tietoisuuteen (Post-MJ Era Institute of Consciousness). He tekevät nykyhetken näkyväksi nautinnolla (Last Yearz Interesting Negro / Jamila Johnson-Small) ja kutsuvat antautumaan aistimiselle ja tuntemiselle (Todellisuuden Tutkimuskeskus). Illan päätteeksi Cirkon ja Baltic Circlen yhteinen festivaaliklubi kokoaa yleisön jakamaan kokemuksia, viihtymään ja juhlimaan konserttien, live-esitysten ja DJ-settien voimauttamina. Luvassa on myös eeppinen yllätyskonsertti.

Tervetuloa festivaalille! Avoimet silmät ja kuulevat korvat + nenäliinat mukaan.

Satu Herrala
Taiteellinen johtaja

*) Nämä Athanasios Aleksandrialaisen sanat on maalattu lähes 50 rakennuksesta koostuvaan seinämaalaukseen, jonka kalligraffittitaiteilija eL Seed teki yhdessä marginalisoidun ja vainotun koptiyhteisön kanssa Mokattam Hillsin kaupunginosassa Kairossa keväällä 2016.

**) Zacharias Topelius, Maamme kirja 1876

Sininen tausta, jossa on valkoisella piirretty kolme kuvaa silmästä. Yksi silmistä kyynelehtii.

Kuvitus: Nina Grönlund, Pauliina Nykänen & Kaarina Tammisto / Baltic Circle 2017